In een onderzoekspaper die Goverdson in 2015 presenteerde op het 9th International Symposium on Empirical Software Engineering and Measurement leest u over een nieuwe aanpak om de prijsvoorstellen van software projecten volledig op functiepunten te baseren.

Een middelgrote west-Europese telecom organisatie had te maken met een teruglopende performance in termen van geld en tijd bij haar software projecten. De organisatie leek onvoldoende te leren van eerder uitgevoerde projecten en er werd veel tijd en geld besteed aan het voorbereiden, opstellen en goedkeuren van projectvoorstellen van een grote Indiase supplier waarmee men een strategisch, langdurig samenwerkingscontract had. Om meer transparantie in het projectvoorstel traject te krijgen besloot de organisatie om een pilot op te starten waarbij de pricing van projecten (fixed-price) op basis van Functional Size Measurement (FSM) te gaan doen.

Goverdson begeleidde de pilot en in een onderzoekspaper beschrijven we de implementatie van de FSM-pricing aanpak en van een survey onder betrokken beslissers en medewerkers van zowel de telecom organisatie als de Indiase IT-supplier. We analyseerden 77 afgeronde software projecten, die samen een bedrag van 14 miljoen Euro omvatten en een portfolio met een omvang van meer dan vijfduizend functiepunten. We ontdekten dat een statistische, op empirisch bewijs gebaseerde pricing aanpak, die gebruikt werd als de enige manier van prijsbepaling van projecten (zonder invloed van expert judgment) succesvol gebruikt kan worden om transparantie in projectkosten en in de performance van project portfolio's te creëren.

Lees meer in de onderzoekspaper Pricing via Functional Size - A Case Study of a Company’s Portfolio of 77 Outsourced Projects.